Wigilijny groch z kapustą i grzybami - domowy przepis

Kiedy pierwszy raz usłyszałam, że jedną z tradycyjnych potraw wigilijnych jest groch z kapustą, nie wierzyłam, że to może być coś nadzwyczajnego, tym bardziej, że nie przygotowywaliśmy go nigdy w moim rodzinnym domu. Z kolei u Kazika ta potrawa zawsze na stole wigilijnym gościła, a o wyśmienitym grochu z kapustą w wykonaniu jego mamy krążyły legendy 😀. Z ciekawości podpytałam o przepis, przetestowałam i muszę powiedzieć, że dawno się tak pozytywnie nie zaskoczyłam - wszystko pasuje w nim do siebie jak ulał! Potrawa podawana jest w formie polewki, jest lekko kwaskowata od kapusty kiszonej, ale też trochę przełamana słodyczą grochu, pięknie pachnie suszonymi grzybami, a zaciągnięta jest aromatyczną zasmażką. Naprawdę palce lizać! Co ważne, możecie przygotować ją wcześniej (na przykład dzień lub dwa) i odgrzać tuż przed podaniem na stół wigilijny, a to duże ułatwienie w ferworze przygotowań, odbywających się tego dnia.



groch-z-kapusta-i-grzybami
Liczba porcji: 8
Czas przygotowania: 1 h 45 min+ czas potrzebny na namoczenie grochu



SKŁADNIKI

1 szklanka drobnego grochu (ja użyłam fasoli karłowej Piękny Jaś) namoczonego dzień wcześniej, mała główka kapusty lub połówka średniej, pół szklanki kapusty kiszonej, garść suszonych grzybów, 2,5 - 3 l bulionu warzywnego, 2 łyżki mąki, 2 łyżki smalcu, pieprz i sól do smaku


PRZYGOTOWANIE

Namoczony dzień wcześniej groch doprowadzamy do wrzenia i gotujemy do miękkości (około 1 h - 1 h 30 min). Kapustę kiszoną zalewamy bulionem i doprowadzamy do wrzenia. Szatkujemy kapustę. Do kiszonej kapusty wrzucamy poszatkowaną kapustę i grzyby. Dodajemy pieprz i sól. Gotujemy bez przykrycia 30 min od czasu do czasu mieszając. W międzyczasie przygotowujemy zasmażkę: 2 łyżki mąki smażymy na suchej patelni (bez tłuszczu), stale mieszając, aż lekko zbrązowieje. Do zarumienionej mąki wrzucamy 2 łyżki smalcu i cały czas mieszając rozpuszczamy go. Gdy na powierzchni zaczną pojawiać się delikatne bąbelki, wyłączamy gaz. Odcedzamy groch i łączymy go z kapustą i zasmażką. Dokładnie mieszamy. Gotujemy jeszcze 10 min.



Smacznego!

Komentarze